-no one said it would be easy, but it would be worth it..

onsdag 23. mai 2012

Jentebølgen i Drammen

Idag var det jentebølgen og 5 km løp i Drammen

Henta nummerskilt på løplabbet og tusla bort til torget hvor starten (og målet) var.
Det var noen snertne damer fra treningssenteret Akropolis som skulle ha oppvarmingen og kort tid etter at de entret scenen, forstod jeg at jeg må nok varme opp selv - det var nemlig sånn hoftevrikkende greier (les Zumba) og det er noe min kropp absolutt ikke er skapt for å gjøre. Jeg er stiv som en stokk og  innehar ingen grasiøse bevegelser overhodet. Så derfor småløp jeg litt rundt kvartalet i nærheten og vips - starten var igang.
Synes jeg var kjempelur som la meg helt foran, men ble jo selvsagt tatt igjen av mange som helt tydelig er mye sprekere enn meg. Tenkte for meg selv at en gang skal jeg også klare å løpe like fort,- om ikke hele veien så kanskje et par kilometre....

Jeg prøvde å følge noen romper på veien og det gikk fint,- en stund i allefall. Og selv om jeg ble løpt fra i starten av løpet, var det flere jeg tok igjen på slutten. Siste kilometeren, hvor alt var bare vondt fant jeg ei jeg hang meg på og det gjør unektelig jobben mye enklere. Mens jeg løp der og og pesa avgårde tenkte jeg at jeg må trene på å slite meg mer ut når jeg trener alene,- for så fort som bena gikk nå gjør jeg aldri for meg selv. Dette må trenes på!
Jeg håpet på å få 5 km tiden ned til 27 minutter (ny pers for meg) og da jeg titta ned på klokka rett før mål viste den puls på 197 (!) og en tid som nærmet seg faretruende 29 minutter. Snakk om skuffings!! Nesten så jeg vurderte å begynne gå siste biten for dette gikk jo rett vest. Hvor har jeg løpt så sakte, når ødela jeg dette her? Fikk det bare ikke til å stemme. Men løp heldigvis hele veien inn og stoppet klokka over mål som viste 29 minutter og 1 sekund. Jeg velger å runde ned til 29 minutter:-)

Fikk tredd en medalje over hodet, plastpose i handa og en banan- fant en krakk og satt der sånn småsur og gnafsa i meg bananen mens jeg klødde meg i huet - gpsen min viste nemlig 5 km og 670 meter,,,,
Jeg tok sjansen og spurte ei som satt ved siden av meg om dette virkelig var 5 kilometer,- men neida,- den er rundt 5,6 km lang, den. YESYES!!
Da ble jeg straks litt mer optimistisk. Hvis klokka stemmer så er dette faktisk ny pers for meg:
Tall er viktig og det var bare å hente kalkulatoren og sette seg ned å regne:
Gjennomsnittshastighet på 11,7 km/t = 25 min og 35 sekunder hadde jeg da brukt på akkurat 5 km. 
Og jeg som håpet på 27 minutter :-)
Så da var jeg ganske fornøyd allikevel. Rett hjem, oppi bassenget og nyte varmen - 27 grader idag - kjempedeilig!!
Treningsprogrammet mitt viste lett løping 6 km/38 minutter i dag så da kan jeg vel si at denne økta var ganske lik den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar